Tankemylder, kender du det?

Tankemylder, kender du det? Eller; følelser der løber løbsk.

Du bliver bekymret for et eller andet og pludselig er der tankemylder, der kører en indre dialog med negative tanker. Det føles som om du ikke er i stand til, at stoppe det selv,som om du har mistet kontrollen. Pludseligt begynder du også at reagerer kropsligt, du mærker måske uro i kroppen og der dukker følelser op, endda måske frustration. Kender du det?

Jeg har selv tit haft det sådan. For mit vedkommende var det specielt om natten tankemylderet kunne finde på at give den gas. Det mærkedes som om hjernen var på overarbejde. Det var som en radio, der bare kørte løs, jeg kunne ikke slukke den, og der var kun dårlige nyheder.

”Sådan er det bare”.

Det der sætter gang i tankemylder er, når jeg får blandet tankerne og følelserne sammen.

Den første tanke, den første følelse eller det første kropssignal jeg mærker, det kommer bare, det kan jeg ikke styre, det er der ingen som kan – sådan er det bare. Herefter kan jeg så tage styringen og få kontrol igen.

Stop tankemylder, start med denne øvelse –  Drageøvelsen.

Jeg forestiller mig at min første tanke, følelse eller kropssignal hver især er en drage. Det føles ofte som om, at dragerne er trillinger for de dukker op næsten samtidig. De vil gerne lege sammen og lige med et så stikker dragerne af, skaber flere tanker, følelser. Det bliver til tankemylder, følelseskaos og uro i kroppen. Dvs. lige pludselig er dragerne langt oppe i himlen, snorene er godt filtret ind i hinanden og det er super svært at få dem ned igen. Jeg kan slet ikke styre dem.

 

Det er disse tre:

Tankemylder

Jeg har fundet en måde at holde min drager på, så de ikke når at blive til tankemylder og følelseskaos, netop ved at bruge min forestilling om, at det er drager. Har du tit tankemylder eller følelser der løber løbsk, kan min metode til at styre tankemylder og få kontrollen igen måske også hjælpe dig.

Jeg vil i hvert fald gerne dele den med dig.

Tankemylder gå væk – drageøvelse:

  1. Den første tanke, den første følelse eller det første kropssignal dukker op. Jeg forestiller mig de er drager.
  2. Jeg skynder mig ”at holde mine drager”.
  3. Observerer dem med nysgerrighed, uden at dømme og uden at lade dem stikke af.
  4. Retter min opmærksomhed på mit åndedræt. Trækker vejret ind, holder vejret 2-4 sek. Og ånder ud igen dobbelt så lang tid, som jeg trak vejret ind. (det gør jeg 3-4 gange eller efter behov, det giver nemlig ro i kroppen)
  5. Mens jeg stadig holder dragerne, så accepterer jeg min tanke, følelse, kropssignalet i nuet – uden at dømme, sender dragerne venlighed og sender mig selv venlighed.

Når jeg bruger min guide bliver jeg mere rolig inden.Jeg mærker, at jeg tillader mig selv at have den første tanke og den første følelse og jeg kan mærke at efterfølgende styrer jeg. Jeg får filteret dragernes snore fra hinanden og holder dragerne hver for sig. D.v.s. jeg får skilt tanker, følelser og kropssignalerne fra hinanden igen. (Fortvivl ikke, hvis det ikke lykkedes første gang, det skal øves og øves)

Hvad giver det mig at følge guiden:

  • Det bliver nemmere at være i det, som er lige nu (tanker, følelser, m.m.)
  • Jeg kan acceptere tankerne, følelserne og kropssignaler, uden at de løber af med mig, uden at fortolke og dømme.
  • Jeg undgår at sætte hele min krops alarmberedskab i gang og dermed undgår jeg ”indre styret belastnings stress” og yderligere tankemylder og følelseskaos.

Hyppigt tankemylder kan på den lange bane føre til indre styret stress. Hvis du vil læse mere om stress symptomer, stress eller hvordan du kan få hjælp udefra til at håndtere stress og tankemylder så klik her. eller læs mere på www.annettebogstrup.dk 

Jeg har øvet mig mange gange, før jeg er blevet rigtig god til ”at holde mine drager”, og til tider stikker de da også stadigvæk af, men ikke så langt mere. Så jeg kan hurtigt få dem trukket hjem igen. Så fortvivl ikke, hvis det føles svært. Hyppigt eller konstant tankemylder er ikke sundt for din krop, så bliv enten ved med at øve dig i at holde “dragerne”, eller søg professionel hjælp. Jeg vil gerne hjælpe dig, start med en ½ times GRATIS introsamtale. SE HER. 

Jeg ønsker dig, at du i fremtiden må have mange gode dage og nætter uden tankemylder.

Hjertelig hilsen

Annette

Tankemylder

 

You may also like...