Ærgrelse

Hvad er en ærgrelse egentlig?

Jeg vil lige prøve give et bud på, hvad en ærgrelse er :
  • En ærgrelse er, når du ærgre dig over at noget ikke forløber, glider eller foregår, som du havde ønsket eller forstillet dig.
  • En ærgrelse kan også være, når du ærgre dig over at noget ikke har levet op til din egen forventning.
Hvor tit bruger du tid på  en ærgrelse eller ærgre dig over noget? Hvor ofte til ingen verdens nytte?

 Hvad vil du bruge en ærgrelse eller “ærgning” på?

En god ven af mig – har besluttet sig for, at han kun vil bruge højst 3 ”ærgninger” (ærgrelser) om dagen. Han spørg, derfor sig selv løbende gennem dagen, hver gang der er noget som kunne ærgre ham – ”Vil jeg bruge en ”ærgning” på det???”.

Han ved jo, når han starter på dagen, at han kun har tre ”ærgninger” så han bliver nødt til fra morgenstunden at spare på ”ærgningerne”. Faktisk kommer han nogle gange til at spare så meget på ”ærgningerne”, at når han går i seng om aftnen, kan han gå i seng uden overhovedet at have drænet sig selv med en eneste ”ærgning”.


 Hvad vil det give af at ærgre sig mindre og mindske ærgrelse?

Når jeg reflekterer over, hvad det vil give at ærgrer sig mindre og mindske ærgrelse, kommer jeg til denne konklusion:

• Mere energi og overskud, som både du og jeg kan bruge til noget andet og sjovere.
• En bedre stemning, hvor end vi befinder os.
• Et bedre ”indeklima” inden i mig selv eller inde i dig.


 Ærgrelse bevidsthed

Vil det være en god ide at introducere min vens ide, om kun at bruge 3 ærgninger/ ærgrelser ?? og have en større bevidsthed over, hvad der egentlig er værd at gå og ærgre sig over.

Det kan være derhjemme, i familien, på arbejdspladsen, i skolen eller i fritiden, i løbeklubben, strikkeklubben, madklubben m.m.

JEG TROR, JEG GØR DET!

Det skal være mit forsæt eller mål i fremtiden– måske et mere realistisk og velovervejet forsæt , end dem man laver lige når man springer ind i det nye år og er super ambitiøs.

Mit mål for fremtiden er NU at sige PYT og ærgrer mig noget mindre.


 Ærgrelse – Forandringsarbejde

Det at ærgre sig, kan godt være en dårlig vane man har tillagt sig. Derfor kræver det en bevidst indsat at ændre på ens ærgrelse mind-set. Du kan læse mere om at ændre dårlige vaner ved at klike her .

Konkret ændring af ærgrelse

Jeg vil gøre konkret ændre mit ærgrelse mind-set, ved at være bevidst om, hvor vigtig det, som jeg ærgrer mig over egentlig er. Om det er en del af de 80% som bare er spild af tid at ærgre mig over:
• Hvis det er det, vil jeg i stedet for sige PYT, komme videre og bevare energien.

• Hvis det er en del af de 20%, som virkelig er værd at ærgre mig over, vil jeg spørge mig selv:

  • ”Hvad kan jeg lære og forstå af denne ”ærgning” / ærgrelse ?
  • ”Hvad kan jeg gøre anderledes næste gang”?
  • ”Hvordan kan jeg handle NU”?

Derefter kan jeg bevidst give slip på ”ærgningen”/ ærgrelsen og gøre noget andet.


 Ærgrelse og spejlæg

Du spørg måske dig selv. ” Hvad mener hun med 80 % og 20 %” ærgrelse.

Det vil jeg prøve at forklare her.

At ærgre sig over noget, er vores tanker og følelser om noget som er sket i fortiden, det er aldrig lige nu og her.

Spejlægget og ærgrelse

Vores liv er lige som et spejlæg. Hviden er det vi har interesse for og blommen er det, vi har indflydelse på.

Hviden er ofte 80 % af det vi oplever. Det er vilkår, som vi har interesse for, men som vi ikke kan gøre noget ved.

Blommen er ofte 20 % af det vi oplever. Det er her, vi har indflydelse.

Ærgrelse

Hvad er det så lige vi realt har indflydelse på i vores liv. Det er:

  • Vores tanker om noget.
  • Vores følelser om noget.
  • Vores handlinger om noget.

Dvs. når vi ærgre os, er det en tanke og følelse omkring, nået der er sket, som vi ville ønske havde været anderledes. DET ER SKET – det kan vi ikke gøre noget ved, men vi kan ændre vores tanke, vores følelse omkring det som er sket. Vi kan lære af det og handle anderledes i fremtiden.


 Hvad med dig  og ærgrelse?

Hvad med dig??? Hvor mange ”ærgninger” ærgrelser bruger du på en dag???

Vil du være med på den nye “bølge” og højest bruge 3 “ærgninger” / ærgrelser om dagen.

Tænk alt det gode energi, vi til sammen kan smitte med ud i vreden, istedet for at tappe både os selv og andre. Med alt det som alligevel ikke kan gøres noget ved.

Lige nu tænker jeg PYT, at jeg først fik skrevet denne opfordring om at mindske ærgrelse  nu – bedre sent end aldrig.

Håber du må blive overbevidst om at det at ærgre sig mindre, faktisk bliver ret fedt.

Hjertelig hilsen
AnnetteÆrgrelse

Kontakt mig

Er du interesseret i en gratis introsamtale omkring ærgrelse eller at bruge sin tid og energi uhensigtsmæssigt eller vil du gerne booke tid til en session?
Du kan altid kontakte mig på telefon 51195955 (ved at ringe eller sende en sms), på e-mail ab@heartcompany.dk eller via min kontaktformular.

Vil du gerne vide mere om priser og antallet af behandlinger, du skal regne med, så kan du læse meget mere om det her.

Blogindlæg

Trivsel

 Trivsel, Mistrivsel og Mental sundhed Rigtig mange ...

Trivsel

 Trivsel, Mistrivsel og Mental sundhed Rigtig mange ...