Vanecoaching, hypnoterapi og dårlige vaner

Vanecoaching og hypnoterapi kan forandre dårlige vaner, uanset om de er fysiske, sociale, mentale eller fysiologiske.

Hvad er vaner?

Vaner er de handlinger, vi foretager os helt automatisk og ubevidst, uden at tænke over det. Hjernen bruger ikke energi på, hvad den skal, den gør det bare.

Vaner er stigende i styrke ved belønning og gentagelser.

Vaner sættes i gang af forskellige triggerer.

Triggerne kan deles op i 4 elementer:

  • Fysiologiske: (kroppen) la. sult, træthed og smerter.
  • Sociale: (selvskab/fællesskab) la. ensomhed, høflighed, pleaser-gen.
  • Mentale: (psyken) la. følelser, som tristhed, tanker, bekymringer og grublerier.
  • Fysiske: (omgivelser/miljø) la. normer, som du skal spise op, andres forventninger.
  • Vaner er helt uafhængig af gode intentioner og kan deles op i gode og dårlige vaner.

Hvad min klienter oftest beder om hjælp til

Når mine klienter kommer for at få hjælp til at ændre en vane, beder de ofte om støtte til:

  • Vægttab/overvægt
  • Et naturligt forhold til mad
  • Spise og drikke mindre sødt
  • Blive mere sund og leve sundere
  • Få mere energi og overskud i hverdagen
  • Være mere nærværende i hverdagen
  • Slippe deres pleaser-gen
  • Bruge mobilen mindre og få bedre skærmvaner
  • Rygestop
  • Drikke mindre alkohol
  • Træne eller være mere fysisk aktive

Vaneloop

Både gode og dårlige vaner har et vaneloop, som består af TRIGGER, HANDLING, BELØNNING.

TRIGGER: Triggeren er det som påvirker dig til at sætte gang i en handling. Triggeren findes i tilstanden lige inden og under en vanlig handling.

HANDLING: Helt specifikke handlinger/vaner, som forekommer i helt specifikke situationer.

BELØNNING: Alle vaner belønner os mennesker akut med en behagelig fornemmelse eller følelse og foregår pr. automatik, MEN hvis vanen er dårlig, giver den KUN i nuet en kortvarig reduktion af ubehaget.

Et eksempel på et vaneloop

Trigger: jeg keder mig.

Handling: Jeg tager min mobil, går på Facebook.

Belønning: Jeg mærker en kortvarig reduktion af kedsomhed og føler mig underholdt.

Eksemplet kan for nogen være en god vane og for andre kan det være en dårlig vane, det er individuelt og kommer helt an på, hvad vanen giver mig på længere sigt af godt eller skidt.

Dårlige vaner

Dårlige vaner er reaktioner, der bevæger dig væk fra det liv, du gerne vil leve og den person, du gerne vil være. Dvs. de er på alle måder usunde for os i længden.

  • Dårlige vaner er ofte en form for adfærdsafhængighed.
  • De er selvdestruktive.
  • De er typisk en slags undgåelsesadfærd.
  • Dårlige vaner er gode for noget og hjælper i nuet, men skader senere.

Når du har udført en dårlig vane bliver du efterfølgende ofte træt af dig selv, dunker måske dig selv i hovedet, føler skyld og skam.

Den dårlige vane modarbejder det du inderst inde gerne vil og det der er vigtigt for dig

Det er kun dig selv der kan vurderer om noget er en dårlig vane eller god vane.

En af mine dårlige vaner:

Jeg har selv den dårlige vane, at kikke på min mobil, når jeg ikke lige skal noget andet eller jeg ikke lige orker at gå i gang med det, jeg skal. Når jeg bliver opmærksom på det, siger jeg til mig selv, ”hold da op, hvor spilder jeg dog min tid, fra i morgen skal det være anderledes” , men når det så bliver i morgen, gør jeg ligesom jeg plejer.

For lige nu og her giver det en kortvarig reduktion af ubehag, MEN det koster også noget, jeg får ikke den ægte hjernepause, jeg har brug for. Jeg er ikke nærværende imens jeg kikker i mobilen eller det blev endnu engang til en overspringshandling. Efterfølgende bliver jeg træt at mig selv og dunker mig selv oven i hovedet.

Når du vil af med en dårlig vane, skal du først og fremmest være bevidst om at den er dårlig, men også være bevidst om, hvad det er den giver lige nu og her af belønning og hvad den ikke giver dig på den lange bane, i forhold til det der er vigtigt for dig.

Vaneændring

Nå du vil ændre en vane, skal du være bevidst om, at det IKKE handler om:

  • At tage mig sammen
  • At have mere ryggrad
  • Have mere selvdisciplin
  • Bare at gøre det

Det er UMULIGT at handle på en ”jeg skal bare”-plan

Hvis en vane skal ændres, skal du og din hjernen aktivt og bevidst vælge at gøre noget andet end du plejer, ellers vil vanen naturligt blive ved med at udfolde sig. Dette fordi den dårlige vane dækker et behov, som er vigtigt og som ikke må ignoreres.

En vane ændring foregår i flere step:

  1. Step:
    Du skal blive bevidst om og forstå vanen er dårlig for dig og finde ud af, hvad det er for et bagvedliggende behov den dækker.
  2. Step:
    Du skal finde ud af, hvordan du kan dække og pleje behovet på en anden og mere hensigtsmæssig måde.
  3. Step:
    Du skal være villig til og motiveret for at ”betale det”, som det koster at slippe den dårlige vane.
  4. Step:
    Du skal yde en indsats for at handle på den nye og bedre handling/vane.

Nogle gange kan det være svært at ændre en vane selv og her kan vanecoaching være en god hjælp. Hvis det bagvedlæggende behov er mentalt, kan det være en god løsning også at inddrage hypnoterapi i vaneændringen.

Hvad er vanecoaching

Vanecoaching er handlingsorienteret, den er tilpasset de særlige udfordringer du, som klient kommer med. Den indledes med en overordnet målsætning, de konkrete vanemål findes, der arbejdes med forhindringer og motivation.

Forhindringerne og de hæmmende overbevisninger brydes og de nye alternative og konstruktive handlingsmål findes, aktiveres og forankres.

Alt dette foregår i respektfuld rum, fyldt med nysgerrighed, nærvær og spørgsmål, der inviterer til at responderer, reflekterer og blive bevidst om der skal handles anderledes og ender ud i en konkret handlingsplan.

Jeg har fordybet mig i emnet vaner, ved at uddanne mig til vanecoach, via Madro instituttet, hos de nærværende, gode og faglig dygtige undervisere, Anne Gaardmand, Morten Elsøe, Matilde Gunge. I mine øjne 3 af de mest kompetente inden for vanecoaching, kost, ernæring og trænings området.

Hvad er Hypnoterapi

Hypnoterapi er en blid og effektiv terapi form, der kan hjælpe med at ændre de bagvedliggende, dybe og hæmmende overbevisninger eller traumatiske oplevelser, der har holdt den gamle vane i gang.  Det kan for eksempel være lavt selvværd og selvtillid.

Ændre din dårlige vane – Få hjælp via vanecoaching og terapi

Uanset hvilken dårlig vane du har, så kan du arbejde med den. Lad mig guide dig via vanecoaching og evt. hypoterapi, alt efter hvor dybt dine udfordring ligger.

Du vil efter vanecoaching og terapi opleve:

  • At det er dig, der bevidst har kontrollen
  • At det er dig, der bevidst tager styringen i dit liv.
  • At du bevæger dig hen mod det liv, du gerne vil leve
  • At du bevæger dig hen mod den person, du gerne vil være.
  • At du gør det, som giver dig værdi og er vigtigt for dig.
  • At du mærker mere balance, livsglæde og trivsel

Kontakt mig

Er du interesseret i en gratis introsamtale eller vil du gerne booke tid til en session?

Du kan altid kontakte mig på telefon 51195955 (ved at ringe eller sende en sms), på e-mail ab@heartcompany.dk eller via min kontaktformular.

Vil du gerne vide mere om priser og antallet af behandlinger, du skal regne med, så kan du læse meget mere om det her.